Інформатика 5, 6 клас
KatalystКурс інформатики для 5-6 класу розроблено з урахуванням засад реформування середньої школи в межах “Нової української школи”.

Курс інформатики для 5-го класу розроблено з огляду на концептуальні засади реформи середньої школи «Нова українська школа» (НУШ). Мета курсу: розвивати одну з 10-ти ключових компетентностей НУШ — інформаційно-цифрову. Уроки можна інтегрувати в курси, розроблені відповідно до різних модельних навчальніих програм 5 – 6 класів НУШ для інформатичної освітньої галузі. Курс сформовано на основі відео, розроблених освітньою онлайн-платформою Pi-stacja UA.
Очікувані результати
- Після курсу учень / учениця:
- створює, шукає, опрацьовує та обмінюється інформацією за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ);
- використовує інформаційну та медіаграмотність;
- володіє алгоритмічним мисленням;
- користується навичками безпечної поведінки в інтернеті;
- розуміє етику роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальну власність тощо).
Програма
Розділ 1. Інформаційні процеси та системи
Інформація та пристрої
-
Інформація, повідомлення і дані
-
Сучасні комп’ютерні системи: види та застосування
-
Комп’ютер, його апаратна і програмна частини
-
Програмне забезпечення: види та ліцензії
-
Операційна система, її інтерфейс
-
Файли, папки та ярлики
-
Операції над файлами та папками
Мережеві технології та інтернет
-
Комп’ютерні мережі
-
Пошук інформації в інтернеті
-
Браузери та вебсайти
-
Авторське право. Завантаження даних з інтернету
-
Достовірність інформації в інтернеті, медіаграмотність
-
Безпечне користування Інтернетом
-
Сучасні інформаційні технології
Розділ 2. Інформаційні технології
Текстовий редактор
-
Текстовий документ. Його об’єкти
-
Введення та редагування тексту
-
Робота з фрагментами тексту
-
Додавання об’єктів у текстовий документ
-
Списки в текстових документах
-
Форматування тексту та друк документа
Графічний редактор
-
Комп’ютерна графіка
-
Растрові та векторні зображення
-
Програми для перегляду зображень
-
Растровий графічний редактор
-
Операції над зображеннями
-
Векторний графічний редактор
-
Побудова зображення з графічних примітивів
Розділ 3. Алгоритмізація та програмування
Алгоритми та програми
-
Алгоритми: види та роль у житті людини
-
Виконавці алгоритмів
-
Способи подання алгоритмів. Комп’ютерна програма
-
Середовище програмування Scratch
-
Лінійні алгоритми в Scratch
-
Алгоритми з розгалуженням в Scratch
-
Циклічні алгоритми в Scratch
-
Програмний проєкт у Scratch
Розділ 4. Інформаційні моделі. Комп’ютерні презентації
Інформаційні моделі. Комп’ютерні презентації
-
Комп’ютерна презентація, її об’єкти
-
Додавання тексту на слайдах
-
Створення та вставлення графічних об’єктів на слайдах
-
Переходи та анімація в презентації
-
Етапи створення презентації
-
Виступ із використанням презентації
-
Об’єкти: поняття та властивості
Розділ 5. Інформаційні процеси та системи
Інформація. Цифрові пристрої та технології
-
Кодування інформації
-
Двійкове кодування
-
Цифрові пристрої
-
Цифрові технології
-
Цифрові технології для навчання
Розділ 6. Інформаційні технології
Електронні таблиці
-
Моделі. Види моделей
-
Гіпотеза. Перевірка гіпотези з використанням моделі
-
Табличний процесор. Його середовище
-
Об’єкти електронних таблиць
-
Введення, редагування та форматування даних основних типів
-
Адресація. Редагування та форматування електронних таблиць
-
Арифметичні обчислення. Формули
-
Найпростіші функції. Логічна функція IF
-
Побудова діаграм
-
Комп’ютерний експеримент. Опрацювання результатів
Розділ 7. Алгоритмізація та програмування
Алгоритми та програми
-
Програмні об’єкти в Scratch
-
Події в Scratch
-
Оператори в Scratch
-
Змінні в Scratch
-
Графіка в Scratch
-
Вкладені цикли та розгалуження
-
Цикл із передумовою в Scratch
-
Координати в Scratch
-
Поділ задач на підзадачі
-
Ігровий проєкт у Scratch
Розділ 8. Інформаційні технології
Електронна пошта. Спільна робота з документами
-
Навчальні онлайн-ресурси
-
Електронна пошта. Електронна скринька
-
Надсилання, отримання, перенаправлення повідомлень та файлів
-
Безпека електронного листування
-
Месенджери. Соціальні мережі
-
Мережевий етикет. Кібербулінг
-
Цифровий слід
-
Хмарні технології. Хмарні сервіси
-
Колективна робота з документами в інтернеті
-
Інтернет речей. Розумні речі
Розділ 9. Мультимедіа
Мультимедіа
-
Мультимедіа. Мультимедійні програвачі
-
Створення колажу із зображень
-
Блог: види та створення
-
Відеоблог
Розділ 10. Робототехніка
Роботи
-
Ознайомлення з роботами. Біонічні протези
-
Складові роботів
-
Середовище програмування роботів
- Програмний проєкт для робота
Над курсом працювали:
Богдан Тарчанин. Випускник факультету інформаційних технологій Ужгородського національного університету за спеціалізацією «Інженерія програмного забезпечення». Учитель інформатики в Ужгородському ліцеї № 12. Сценарист відео з інформатики в проєкті Pi-stacja UA. Вважає, що інформатика — це дивовижна мандрівка у світ алгоритмів і коду, де учні та учениці вчаться думати, творити та змінювати майбутнє.
Богдан Станчук. Бакалавр спеціальності "Комп'ютерні науки" Національного лісотехнічного університету України Магістр спеціальності "Освітні, педагогічні науки" Київського університету імені Бориса Грінченка. Випускник програми "Навчай для України". Методист з інформатики для учасників програми "Навчай". Вчитель інформатики в Доброславському ліцеї. Вважає, що інформатика - це спосіб познайомити дітей зі світом інформаційних технологій та створити позитивний досвід взаємодії.
Ольга Щербак. Спеціалістка вищої категорії, учителька-методистка. Випускниця Луганського державного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. Працює в ліцеї «КОЛЕГІУМ» міста Сєвєродонецька Луганської області. Цей заклад увійшов до складу 100 найкращих шкіл України, які пілотують проєкт МОН України та ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» із упровадження нового державного стандарту початкової та базової середньої освіти в рамках реформи «Нова українська школа». Співпрацює з польським фондом Katalyst Education у рамках проєкту Pi-stacja UA. Бере участь в інноваційному освітньому проєкті «Школа Супергероїв» під патронатом Олени Зеленської. Підтримує обдарованих і талановитих учнів та учениць через розвиток їхніх інтелектуальних здібностей, дослідницьких умінь і творчого потенціалу.
Вікторія Князєва. Учителька інформатики Мелітопольської гімназії № 23, учителька вищої категорıї, учителька-методистка. Сценаристка відео з інформатики в проєкті Pi-stacja UA. Випускниця Мелітопольського педагогічного інституту ім. Б. Хмельницького. Ввважає, що важливо не лише розвивати в учнів та учениць здатність до незалежного мислення, але й допомагати їм будувати міцну систему цінностей, яка впливатиме на їхні рішення.