linkedin behance facebook instagram odnoklassniki twitter vimeo vk youtube logo-edx Facebook Instagram Telegram Viber Facebook
Перейти до головного вмісту

Українська мова НУШ 5, 6 клас

UIED

Програма курсу

 

Повторення вивченого в початковій школі

Урок 1. Звуки та букви. Алфавіт

Урок 2. Уявлення про орфограму. Перевірка орфограм (у межах вивченого). Орфографічний словник

Урок 3. Уявлення про частини мови (у межах вивченого)

Урок 4. Словосполучення, речення, текст (у межах вивченого). Розділові знаки в реченні (у межах вивченого). Абзац

Тема 1. Значення мови. Українська мова в житті українців

Урок 5. Значення мови в житті людини й суспільства. Мова як відображення картини світу

Урок 6. Українська мова – державна мова України. Літературна мова. Діалекти

Тема 2. Лексика та лексикологія

Урок 7. Лексикологія. Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова. Тлумачний словник

Урок 8. Пряме та переносне значення слова. Використання слів у прямому й переносному значеннях. Роль слів з переносним значенням у художньому стилі мовлення

Урок 9. Синоніми. Синонімічний ряд. Роль синонімів у мовленні. Використання синонімів. Словник синонімів

Урок 10. Антоніми. Роль антонімів у мовленні. Антоніми в прислів’ях і приказках. Словник антонімів

Урок 11. Омоніми. Пароніми. Словник омонімів. Словник паронімів

Урок 12. Групи слів за походженням: власне українські та іншомовного походження (запозичені). Словник іншомовних слів

Урок 13. Застарілі слова (архаїзми й історизми), неологізми. Активний та пасивний словник. Письменницькі новотвори

Урок 14. Групи слів за вживанням: загальновживані й обмеженого вживання. Стилістично забарвлені слова. Діалектні, професійні слова й терміни, сленг, просторічні слова

Урок 15. Лексична помилка (тавтологія, калькування, росіянізми, вживання слів у невластивих значеннях тощо) (практично). Пароніми (практично)

Урок 16. Суржик (практично)

Урок 17. Лінгвістичне мінідослідження: українська лексика

Теми 3. Фразеологізми та фразеологія

Урок 18. Фразеологія. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Фразеологізми в ролі членів речення

Урок 19. Різновиди фразеологізмів. Прислів’я, приказки, крилаті вирази, афоризми

Урок 20. Джерела українських фразеологізмів Фразеологізми у мовленні людини

Урок 21. Редагування текстів, у яких вжито фразеологізми. Фразеологічний словник

Тема 4. Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія

Урок 22. Звуки мови й звуки мовлення. Відмінність їх від інших звуків, які створює людина, звуків природи, фізичних явищ тощо. Голосні й приголосні звуки

Урок 23. Склад. Наголос. Орфоепічний словник і словник наголосів

Урок 24. Вимова наголошених і ненаголошених голосних. Ненаголошені голосні [е], [и], [о] у коренях слів. Ненаголошені голосні, шо перевіряються за орфографічним словником

Урок 25. Позначення на письмі ненаголошених голосних [е], [и] та [о] перед складом з наголошеним [у] в коренях слів

Урок 26. Приголосні тверді та м’які. Пом’ якшені приголосні звуки

Урок 27. Приголосні дзвінкі та глухі. Шиплячі приголосні звуки. Африкати. Вимова звуків, які позначаємо буквами ґ і г

Урок 28. Вимова приголосних звуків. Уподібнення приголосних звуків

Урок 29. Вимова й правопис префіксів з-, с-, роз-, без-

Урок 30. Спрощення в групах приголосних

Урок 31. Милозвучність української мови. Основні випадки чергування у – в, і – й, з – із – зі

Урок 32. Орфоепічна помилка (практично)

Урок 33. Позначення звуків мовлення на письмі (узагальнення). Алфавіт. Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї та щ

Урок 34. Апостроф. Правила вживання апострофа

Урок 35. Правила вживання м’якого знаку (знаку м’якшення)

Урок 36. Основні правила переносу

Урок 37. Найпоширеніші випадки чергування голосних і приголосних звуків

Урок 38. Орфографічна помилка, її умовне позначення

Тема 5. Правопис слів іншомовного погодження

Урок 39. Написання слів іншомовного походження: букви и, і

Урок 40. Правопис м’якого знака у словах іншомовного походження

Урок 41. Правопис апострофа у словах іншомовного походження

Урок 42. Подвоєння букв у загальних і власних назвах іншомовного походження

Тема 6. Будова слова. Орфографія

Урок 43. Основа слова й закінчення. Основа як носій лексичного значення слова. Закінчення як носій граматичних значень слова. Незмінні й змінні слова

Урок 44. Значущі частини слова. Корінь слова. Спільнокореневі слова та форми слова

Урок 45. Значущі частини слова. Префікс і суфікс. Суфікси та префікси, які надають словам емоційного забарвлення та виразності. Антонімічні префікси й суфікси

Урок 46. Правопис значущих частин слова. Написання префіксів пре-, при-, прі-

Тема 7. Словотвір. Орфографія

Урок 47. Змінювання і творення слів. Похідні і непохідні слова. Твірне слово. Основні способи словотворення

Урок 48. Звукові зміни при формо- та словотворенні та їх відображення на письмі. Зміни приголосних при творенні слів: іменників із суфіксом -ин-(а) від прикметників на -ський, -цький; іменників із суфіксами -ств-(о), -зтв-(о), -цтв-(о); прикметників із суфіксами -ськ-, -цьк-, -зьк-

Урок 49. Складні слова. Сполучні о, е в складних словах

Урок 50. Правопис складних слів разом і через дефіс, написання слів з пів-

Урок 51. Творення складноскорочених слів, правопис складноскорочених слів

Урок 52. Правопис суфіксів -ечок, -ечк, -ичок, -ичк, -інн(я), -ення(я), -н(я), -инн(я), -ив(о), -ев(о)

Урок 53. Лінгвістичне мінідослідження: визначення ролі слів з емоційно-експресивними суфіксами

Тема 8. Відомості із синтаксису й пунктуації

Урок 54. Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні

Урок 55. Граматична основа речення (підмет і присудок)

Урок 56. Різновиди присудка (простий, складений іменний та складений дієслівний)

Урок 57. Речення з одним головним членом

Урок 58. Непоширені та поширені речення. Головні та другорядні члени речення

Урок 59. Другорядні члени речення. Додаток

Урок 60. Другорядні члени речення. Означення

Урок 61. Другорядні члени речення. Обставина

Урок 62. Види речень за метою висловлювання, емоційним забарвленням: окличні й неокличні. Інтонація речень, різних за метою висловлювання. Розділові знаки в кінці речення

Урок 63. Ускладнені речення. Речення з однорідними членами (без сполучників та зі сполучниками а, але, і). Кома між однорідними членами

Урок 64. Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами

Урок 65. Члени речення та слова, які не є членами речення (звертання, вставні слова та конструкції)

Урок 66. Звертання. Непоширені й поширені звертання. Розділові знаки при звертанні

Урок 67. Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами. Виділення вставних слів на письмі комами

Урок 68. Складне речення. Розділові знаки між частинами складного речення (кома, тире, двокрапка). Кома між частинами складного речення

Урок 69. Складносурядні та складнопідрядні речення

Урок 70. Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв’язком

Урок 71. Пряма та непряма мова. Розділові знаки в реченнях із прямою мовою

Урок 72. Пряма та непряма мова. Трансформація прямої мови в непряму та навпаки

Урок 73. Діалог. Розділові знаки для оформлення діалогу

Урок 74. Пунктуаційна помилка та її умовне позначення

Тема 9. Інформація. Комунікація. Текст

Урок 75. Мовлення як діяльність. Види мовленнєвої діяльності (аудіювання, говоріння, читання, письмо), їхні особливості

Урок 76. Інформація. Види інформації (текстова, графічна, числова, звукова, відео) тощо. Джерела інформації (візуальні, аудіальні, паперові, цифрові тощо). Надійність і ненадійність джерел інформації. Першоджерело інформації

Урок 77. Актуальна і достовірна інформація. Повнота і несуперечливість інформації. Явна та прихована інформація

Урок 78. Добір і пошук інформації. Прийоми упорядкування навчальної інформації. Академічна доброчесність

Урок 79. Типи мовлення: опис, розповідь, роздум

Урок 80. Особливості будови розповіді та елементарного роздуму

Урок 81. Різновиди описів

Урок 82. Стилі мовлення. Загальні особливості розмовного, художнього, наукового, офіційно-ділового стилів

Урок 83. Текст. Змістова й композиційна єдність, зв’язність тексту. Заголовок тексту. Тема, підтема (мікротема). Абзац. Ключові слова

Урок 84. Види читання. Мета читання (отримання інформації, виконання завдань, набуття естетичного досвіду тощо)

Урок 85. Різновиди текстів (цілісні, перервані і змішані)

Урок 86. Загальне уявлення про ситуацію спілкування та її складники

Урок 87. Усна й письмова комунікація

Урок 88. Комунікативні наміри адресанта. Ефективна комунікація. Формули мовленнєвого етикету. Атмосфера спілкування. Емоційний стан співрозмовників

Урок 89. Факти та судження. Переконливість та аргументованість. Прихований зміст повідомлення. Позиція мовця

Урок 90. Уявлення про ненасильницьку комунікацію. Принципи етики спілкування. Маніпуляція в спілкуванні

Урок 91. Типові стратегії мовленнєвої взаємодії. Засоби спілкування (мовні й позамовні)

Урок 92. Різновиди спілкування: міжособистісне, групове, масове

Урок 93. Цифрове середовище. Використання цифрових засобів під час взаємодії. Безпека віртуального спілкування

Урок 94. Стереотипи як узагальнення типових практик і як джерело страхів. Мовні маркери стереотипів

Урок 95. Протидія та попередження дискримінації, цькування (булінгу)

Урок 96. Подолання комунікативних бар’єрів. Поняття про полікультурну комунікацію

Урок 97. Жанри мовлення (комплімент, прохання, умовляння, благання, запрошення, згода, відмова, вибачення, подяка, привітання, інструкція)

Урок 98. Особливості складання есе

Урок 99. Медіатекст. Гіпертекст у медіатексті

Тема 10. Морфологія (загальна частина)

Урок 100. Загальна характеристика частин мови. Визначення частин мови. Повнозначні й службові частини мови, вигук

Урок 101. Граматична помилка, умовне позначення її

Урок 102. Синтаксична роль слів різних частин мови у реченні

Тема 11. Морфологія. Іменник

Урок 103. Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Урок 104. Іменники загальні й власні. Велика буква та лапки у власних назвах

Урок 105. Рід іменників. Іменники спільного роду

Урок 106. Число іменників. Іменники, що мають форми тільки однини або тільки множини. Збірні іменники

Урок 107. Відмінки іменників. Відмінкові значення. Синонімічні відмінкові закінчення

Урок 108. Поділ іменників на відміни й групи

Урок 109. Відмінювання іменників І відміни

Урок 110. Відмінювання іменників ІІ відміни. Особливості відмінювання іменників чоловічого роду в родовому відмінку. Букви -а (-я), -у (-ю) в закінченнях іменників чоловічого роду II відміни

Урок 111. Відмінювання іменників ІІІ відміни

Урок 112. Відмінювання іменників ІV відміни

Урок 113. Кличний відмінок. Синонімічні закінчення іменників у кличному відмінку

Урок 114. Відмінювання іменників, що мають лише форму множини

Урок 115. Відмінювання чоловічих і жіночих прізвищ, імен по батькові

Урок 116. Незмінювані іменники

Урок 117. Написання не з іменниками

Урок 118. Способи творення іменників

Урок 119. Правопис складних іменників

Тема 12. Морфологія. Прикметник

Урок 120. Значення прикметника, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні

Урок 121. Ступені порівняння якісних прикметників

Урок 122. Відмінювання прикметників. Прикметники твердої й м’якої груп

Урок 123. Написання не з прикметниками

Урок 124. Способи творення прикметників

Урок 125. Правопис складних прикметників

Урок 126. Правопис прикметників, утворених суфіксальним способом (-еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-, -ськ-,-цьк-, -зьк)

Урок 127. Правопис прикметників, утворених суфіксальним способом (-ев- (-єв-), -ов- (-йов-, -ьов-), -ин-, -ін-, -ичн-)

Урок 128. Написання -н- і -нн- у прикметниках

Урок 129. Правопис прізвищ прикметникової форми

Тема 13. Морфологія. Числівник

Урок 130. Загальне значення числівника, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Числівники кількісні і порядкові. Числівники прості, складні і складені

Урок 131. Відмінювання кількісних числівників

Урок 132. Відмінювання порядкових числівників

Урок 133. Узгодження числівників з іменниками. Вживання числівників на позначення дат і часу

Урок 134. Правопис числівників (буква ь, написання складених числівників, порядкових числівників з –тисячний)

Тема 14. Морфологія. Займенник

Урок 135. Займенник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Використання займенників для зв’язку речень у тексті (практично)

Урок 136. Розряди займенників за значенням

Урок 137. Особові займенники, їх відмінювання. Приставний н у формах особових і вказівних займенників. Етикетні функції займенників ти і Ви. Зворотний займенник себе

Урок 138. Відмінювання присвійних, вказівних, означальних займенників

Урок 139. Відмінювання та правопис неозначених займенників. Відмінювання та правопис заперечних займенників

Урок 140. Написання займенників із прийменниками. Типові помилки у вживанні займенників

Автори та авторки курсу

 
author

Анна Бездоля

Учителька української мови та літератури і за освітою, і за покликом серця. Так розказує про невгамовні числівники й кучеряві звороти, що її учні пам'ятають це, навіть ставши студентами. Навчалася в Національному педагогічному університеті імені Михайла Драгоманова. Працювала літературним редактором у науковому журналі "Українознавство". Заснувала навчальну студію "Легка українська", де готує дітей до іспитів. Їй не слабо і самій скласти ЗНО. Результат — 199,5 балів. Понад 200 одинадцятикласників взяли участь у її марафоні #твірна20. Завжди каже своїм учням "Не зубри, а зрозумій. Чим більше зробиш помилок на занятті, тим менше їх буде на ЗНО, бо помилки — це досвід, а досвід -- найбільше багатство!"

author

Анастасія Бречко

Вчителька української мови та літератури.

Випускниця Київського університету імені Бориса Грінченка. Співзасновниця та ведуча проєкту “Enjoy the science” та YouTube-каналу “#будніучілки”. Викладачка української мови та літератури на навчальній платформі “iLearn”.

Її молодші учні складають реп про чергування звуків, малюють Шевченка в образах супергероїв та знімають буктрейлери. А старші – складають ЗНО на 190+ та вступають до кращих ВНЗ України та Європи.

У дитинстві закохалась в українську мову й тепер ділиться цією любов’ю з іншими.

author

Надія Гроссман

Вчителька української мови та літератури в ліцеї “Educator”. Випускниця Інституту української філології Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. Має спеціальность «Філологія. Українська мова та література» та додаткову спеціальністю «Практична психологія». Тренує в учнях креативність та жагу до знань.

author

Наталія Вуйтік

Викладачка української мови.

Випускниця Національного університету «Києво-Могилянська академія» (2014), працювала журналісткою (UA:Перший, СТБ, онлайн-видання «Українська правда»), літературною редакторкою, музейницею. Почала викладати у 2015 році як волонтерка проєкту «Безкоштовні курси української мови». Перекладає дитячу літературу, захоплюється сторітелінгом та застосовує метод розповідання історій на заняттях.

Зареєструватися на курс