Українська література. 7 клас НУШ
UIEDПрограма курсу
Тема: Вступ
Урок 1. Художній твір як явище мистецтва, новий ірреальний світ, створений письменником. Його особливість і значення. Функції мистецтва.
Тема: Із пісенних скарбів
Урок 2. Висловлювання відомих людей про українські народні пісні. Жанрово-тематичне розмаїття пісень (суспільно-побутові: козацькі, чумацькі, кріпацькі, солдатські, бурлацькі, заробітчанські тощо), їх ідейно-художнє багатство.
Урок 3. «Ой на горі та женці жнуть», «Стоїть явір над водою», «Гомін, гомін по діброві», «Ой у степу криниченька» (2 пісні на вибір учителя). Трагізм і героїзм у козацьких і чумацьких піснях.
Урок 4. Коломийки. Особливість жанру і його життєвість. Побудова, ритм коломийок. Гумор і любов до життя. «Дозвілля молоді», «Жартівливі коломийки» — «перли розсипаного намиста».
Тема: Про минулі часи
Урок 5. Іван Франко. Короткі відомості про митця і його творчість.
Урок 6. «Захар Беркут»: тема, зміст й історична основа повісті.
Урок 7. Змалювання героїчної боротьби русичів-українців проти монголо-татарських нападників у повісті. Образ тухольської громади; роль і місце кожного в суспільному житті.
Урок 8. Патріотична ідея у творі. Уславлення сміливості, патріотизму, вірності в образах Максима і Мирослави.
Урок 9. Проблема вибору людини у вирішальній ситуації. Лідерські якості Захара Беркута. Характеристика образу Тугара Вовка.
Урок 10. Художні засоби, особливості мови повісті. Роль діалектизмів у повісті Івана ФРАНКА «Захар Беркут».
Урок 11. Тарас Шевченко. Життєпис поета (викуп з неволі, навчання в Петербурзькій академії мистецтв, збірка «Кобзар»).
Урок 12. Мотив усеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові. Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі («Мені тринадцятий минало…»).
Урок 13. Ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності («Тополя»). Ознаки балади, фольклорна основа твору.
Урок 14. «Заповіт (“Як умру, то поховайте…”)» − твір, що єднає минуле, теперішнє і майбутнє. Історія його написання. Ідея єднання з рідною землею. Мрія про щасливе майбутнє свого народу, віра в нього.
Урок 15. Андрій Чайковський. Коротко про митця. «За сестрою».
Урок 16. Відтворення історичних подій із позицій гуманізму. Напружений динамічний сюжет повісті.
Урок 17. Образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості й винахідливості. Родинні цінності й патріотизм у творі.
Урок 18. Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків.
Урок 19. Використання фольклорних мотивів, засобів (зокрема прийому гіперболізації) в повісті.
Урок 20. Михайло Стельмах. Коротко про митця. Його поетичне сприйняття світу. «Гуси-лебеді летять» – автобіографічна повість про дитинство.
Урок 21. Єдність світу природи і світу дитячої душі (у вчинках, поведінці, роздумах, переживаннях). Звичаї, традиції українців. Образ гусей-лебедів.
Урок 22. Образ образу Михайлика, його сприйняття життя.
Урок 23. Характеристика інших образів (діда, батьків, подружки Люби). Головна думка твору. Мова повісті. Роль художніх засобів та елементів фольклору.
Урок 24. Григір Тютюнник. Коротко про дитинство письменника. Повість «Климко». Автобіографічна основа твору.
Урок 25. Григір Тютюнник. Повість «Климко». Доля дитини в часи воєнного лихоліття. Морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних.
Урок 26. Ідея самопожертви. Характеристика образу Климка. Художні особливості твору.
Тема: "Ти знаєш, що ти людина..."
Урок 27. Олекса Стороженко. Короткі відомості про автора, його гумористичні твори. Оповідання «Скарб», морально-етичні проблеми у творі.
Урок 28. Гумористичне, викривальне зображення головного героя. Скарб — узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання.
Урок 29. Богдан Лепкий. Коротко про письменника. «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)». Актуальні морально-етичні проблеми у творі. Збереження загальнолюдських цінностей.
Урок 30. Трагічна й комічна ситуації, роль їх у розкритті основної думки, моралі. Створення власного закінчення твору.
Урок 31. Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Уявне, фантастичне і реальне в її поезіях. «Дощ полив...».
Урок 32. Ідея зіткнення неповторності й буденності в «Кольорових мишах». Умовна, вигадана ситуація. Образ особливої дівчинки Анни.
Урок 33. Ідея глибокого духовного наповнення людини – її «крилатості», що виявляється індивідуально. Духовне багатство – найбільший скарб у житті («Чайка на крижині», «Крила»).
Урок 34. Василь Симоненко. Коротко про митця. «Лебеді материнства». Фольклорна основа поезії. Символічний зміст образу лебедів.
Урок 35. Загальнолюдські цінності та ідеї у вірші «Ти знаєш, що ти - людина…». Романтичний порив, прагнення пошуку, відкриттів і самовідкриттів у поезії «Гей, нові Колумби й Магеллани…».
Урок 36. Марина Павленко. Коротко про письменницю. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських».
Урок 37. Казкове й реалістичне в повісті-казці, час теперішній і минулий у ній.
Урок 38. Роздуми про суть людського життя, моральний вибір кожного.
Урок 39. Добро і зло в повісті, у сучасному світі та в людині. Образи дітей та дорослих, аналіз їхніх учинків.
Урок 40. Роль у творі художніх засобів. Символічне значення образів старовинної шафи та чарівних коралів.
Урок 41. Степан Процюк. Коротко про письменника та його твори для дітей. "Аргонавти" - третя історія Марійки та Костика. Роздуми про перше кохання, суперництво і справжню дружбу.
Урок 42. Античний міф про аргонавтів про аргонавтів - композиційний центр твору.
Урок 43. Роль у творі вставної історії про хлопчика і дівчинку, пісень, віщих снів, передчуття серця.
Урок 44. Мрія в житті людини, пошуки істини, людина і гроші, доля заробітчанина - проблеми сучасного життя, розкриті через образи твору.
Урок 45. Любов Пономаренко. Коротко про письменницю. «Гер переможений». Загальнолюдська ідея гуманізму й толерантності.
Урок 46. Особливості художніх засобів новели (роль деталей, поєднання різних часових площин тощо).
Тема: Ми - українці
Урок 47. Олег Ольжич. Поезія «Захочеш – і будеш…» (із циклу «Незнаному воякові»), «Господь багатий нас благословив» (на вибір учителя).
Урок 48. Олена Теліга. Поезія «Сучасникам» як моральний заповіт нащадкам. Ідея оптимізму і життєлюбства в поезії «Радість» (на вибір учителя).
Урок 49. Олександр Гаврош. Коротко про письменника. «Неймовірні пригоди Івана Сили». Повість про пригоди українського силача, що став чемпіоном Європи з кількох видів спорту, об’їздив півсвіту, здобувши безліч перемог.
Урок 50. Іван Сила (Іван Фірцак) – утілення непереможного духу українського народу, його доброти й щирості.
Урок 51. Морально-етична проблематика твору: добро і зло, справжня дружба і любов, чесність і підступність.
Урок 52. Андрій Малишко. Відомий український поет і його пісні, що стали народними. Оспівування любові до матері, її щирих почуттів до своєї дитини («Пісня про рушник»).
Урок 53. Патріотичні почуття, найвищі духовні цінності у вірші «Чому, сказати, й сам не знаю...». Художні засоби донесення до читача ідей патріотизму, гуманізму, історичної пам’яті. Ліризм поезій А. Малишка.
Урок 54. Володимир Івасюк. Пісенна творчість ("Червона рута", "Я піду в далекі гори", "Балада про мальви", "Водограй").
Урок 55. Література рідного краю.
Урок 56. Позакласне читання.
Урок 57. Розвиток мовлення.
Урок 58. Підсумковий урок.
Автори та авторки курсу
Софія Феджора
Працювала у Skovoroda Institute. Ukrainian language and culture. Навчається у University of Washington Slavic Languages & Literatures.
Наталія Рогач
Учителька української мови та літератури. Перекладачка. Викладає українську мову та літературу у ЗО «ПЗНЗ «Мідгард».
Тренерка НУШ «Інструменти НУШ» від Освіторія. Тренерка Всеукраїнського державно-громадського проєкту «Освітня платформа «ПОВІР».
Олександр Черкас
Працівник Збройнил Сил України, викладач Київського військового ліцею імені Івана Богуна, українського онлайн-закладу SchoolToGo, філолог-дослідник. Переможець Міжнародного конкурсу "Найкращий учитель української мови за кордоном", фіналіст GTPU. Обожнює навчати української, любить маму й ЗСУ.